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Overview 概要

Scene Elements グループはレンダリングに使用するシーンオブジェクトを設定します。

 

 

Scene Elements グループ

 

Camera

レンダリングするカメラを指定します。ステレオ、マルチカメラでのレンダリングでは レンダリングに使用するカメラを指定します。ステレオやマルチカメラレンダリングの場合には、追加のカメラを Image Layers (AOVs) 内のアトリビュート内でセカンドカメラを追加します。
少なくとも1つのカメラがシーンに存在しなくてはならず、デフォルトではperspShapeが指定されています。
Specifies the camera that will be used for rendering. For simultaneous stereo or multi-camera angle rendering, alternate cameras can be specified in the Image Layers (AOVs) group of rendering attributes. At least one camera should be defined in the scene. The default camera selected for rendering is perspShape. で指定出来ます。
少なくとも1つのカメラが設定されている必要があり、デフォルトではperspShapeが選択されています。

Anchor
environmentlight
environmentlight
Environment Light

レンダリングに使用するenvironmentを指定します。これは光の照度に作用します。environmentはレンダリングに使用するEnvironment shapeです。これはGlobal Illuminationに影響を及ぼし、Mayaシェーダの反射カラー (Reflected Colorにも影響し、背景の表示にも使用されます。右側にある小さいチェッカーボタンをクリックするとノードが作成されます。
The Environment shape to use for rendering. This will affect indirect illumination; the environment will also affect the Reflected Color attribute of Maya shaders. It can also be used to fill the background of the rendered image (see Background Fill below). Clicking the small checker button creates an environment shape.

Background Fill

)にも影響します。

また、背景表示にも使用されます。小さいチェッカーボタンをクリックするとEnvironment shapeノードが作成されます。

Background Fill

背景画像をどのように表示するかを設定します。各オプションは下記の通り。environmentで指定した画像を背景として使用するかどうかを設定します。各オプションは下記の通り。
Specifies how the image background should be filled. The available options are:

OptionDescription
None____________________________

イメージを背景に使用しません。The rendered image background is left empty.イメージを背景に使用しません。

Use Environment Light's Color / Texture

レンダリングした背景イメージEnvironment Light で設定している画像にします。をThe rendered image background will be filled with the environment from the Environment shape set in the Environment Light attribute.アトリビュートで設定している環境マップを背景画像に使用します。

Use Camera's RSL Imager Shader

カメラアトリビュートにアサインされたCameraアトリビュートで指定されたカメラにアサインされたRenderMan imager shaderや、shaderが背景画像になります。もしImagerシェーダがアサインされていない場合は、そのカメラにコネクトされているMental Ray's Environment shader内の画像を背景として使用します。何も選択されていない場合はカメラのBackground カラーが適応されます。
The rendered image background will be filled with the RenderMan imager shader assigned to the camera specified in the Cameraattribute. If there is no imager shader assigned, the image background will be defined by the Mental Ray's Environment shader connected to the camera; if none is defined then the camera's Background Colorattribute is used to fill the image's background. This is the default.shaderが使用されいます。何も設定されていない場合には、カメラのBackground カラーが適用されます。

 

Anchor
rendersets
rendersets
Render Sets


シーンにあるオブジェクトやライト、クリッピングプレーンなどのサブセットのみをレンダリングする事ができます。これは、合成用にシーンを(フォアグラウンドとバックグラウンドなどに)レイヤー分けするのに便利です。個々のレンダリングはシーンにあるオブジェクトやライト、クリッピングプレーンなどの一部を含める事ができます。これは合成時にシーンをレイヤー分けするのに便利です。
Render Setのアトリビュートではレンダリング時にオブジェクトを含めるかの設定が行えます。ここでの設定はSetsのアトリビュートでは、レンダリング時にどのオブジェクトを含めるかを設定します。ここでの設定はRender EngineのRender Mode内の設定よりも優先されます。Modeに関係なく有効です。
選択セットに登録したオブジェクトがレンダリング時に画像ファイル保存、RIBファイル保存、RIB Archive化が行われます。
A particular render can include only a subset of the scene’s objects, lights and clipping planes. This could be useful to render the scene in layers (foreground, background, ...) for later compositing. The attributes in the Render Setssubgroud control what objects to include in this render. These settings are valid regardless of the Render Mode selected in the  Render Engine group of attributes. Only the scene elements that are part of the selected sets will end up being output to an image, to a RIB file or to a RIB archive.設定された選択セットに含まれるシーンの要素のみが、イメージやRIBファイル、RIB Archiveファイルに出力されます。

Anchor
collectiontorender
collectiontorender
Collection to Render

レンダリング時に使用するコレクションを指定します。デフォルトではレンダリングに使用するCollectionを指定します。デフォルトでは"<none>"に設定されています。コレクションの作成はに設定されています。コレクションの詳細はUnderstanding Collectionsを参照してください。
Specifies what assignment collection to use. By default, this attribute is set to ‘<none>’. Refer to Understanding Collections for more details.

Objects to Render

レンダリング時に使用するMaya選択セットです。デフォルトはレンダリングに使用するMayaセットを指定します。デフォルトは'<all visible objects>'でシーンに表示されている全てのオブジェクトがレンダリングされます。
Specifies which Maya set to use for this render. By default, this attribute is set to '<all visible objects>'.となっており、表示されている全てのオブジェクトがレンダリングされます。

Lights to Render

ライト用のセットです。デフォルトはレンダリングに使用するライトを探す為のMayaセットを指定します。デフォルトは'<all visible objects>'です。

Specifies which Maya set to look for the lights to use for this render. By default, this attribute is set to ‘<all visible lights>’.

に設定されています。

Clipping Planes to Render

Mayaで作成したクリッピングプレーンを指定します。
Specifies which Maya set to look for the clipping planes to use for this render. By default, this attribute is set to ‘<no clipping planes>’.レンダリングに使用するクリッピングプレーンを探す為のMayaセットを指定します。デフォルトは'<no clipping planes>'に設定されています。

Layer to Render

レンダリングを行うMaya render レイヤーを指定します。レンダーレイヤーを指定するとレンダリングに使用するMaya レンダーレイヤーを指定します。ここで指定されたレンダーレイヤーは、Objects to Render,Lights to Render,Clipping Planes to Renderに影響を与えます。レンダリングされる最終的な画像では、このレンダーレイヤーと、前述のセットが組み合わされた結果がレンダリングされます。デフォルトは‘<current>’に設定されているので、Maya上で設定しているカレントのレンダーレイヤーが対象となります。
Specifies which Maya render layer to use for rendering. Selecting a render layer here has an effect on all ofObjects to RenderLights to Render and Clipping Planes to Render attributes. The scene elements ultimately rendered are the result of the union of the selected render layer and the Maya set selected in the aforementioned attributes. Put differently, in order to be rendered, a given scene element must be a member of both the selected Maya render layer and the selected Maya set. By default, this attribute is set to ‘<current>’, so the rendered layer will be whichever one is currently selected in Maya.

Info
バッチレンダリングやコマンドレンダリングでは‘<current>’は全てのレンダリング可能なレイヤーがレンダリングされます。
When using the batch render or command line rendering, setting the 'Layer to Render' attribute to ‘<current>’ will render all renderable layers. 

 

 

...

の全てに影響を与えます。

最終的にレンダリングされるシーンの要素は、ここで選択されたレンダーレイヤーと、前述のMayaセットが組み合わされた結果がレンダリングされます。

デフォルトは‘<current>’に設定されており、Maya上で選択されている現在のレンダーレイヤーが使用されます。

Info
バッチレンダリングやコマンドレンダリングにおいては、 'Layer to Render' を‘<current>’に設定した場合には、全てのレンダリング可能なレイヤーがレンダリングされます。